rzeczywistość wirtualna

Rzeczywistość wirtualna (Virtual Reality VR) jest opartą na technologii informatycznej wizualizacją sztucznej rzeczywistości o bardzo szerokim zastosowaniu użytkowym, marketingowym i rozrywkowym.

Rzeczywistość rozszerzona (Augmented Reality AR) to system łączący świat rzeczywisty z generowanym komputerowo. Do uzyskania efektu rozszerzonej rzeczywistości zazwyczaj wykorzystuje się znacznik inicjujący określone akcje oraz obraz z kamery, na który nałożona jest generowana w czasie rzeczywistym grafika.

Modele 3D tworzone w środowisku BIM stanowią doskonały wsad do narzędzi VR i AR. VR Aplikacje te znajdą zastosowanie na każdym etapie powstawania i eksploatacji obiektów, od fazy wczesnych koncepcji, poprzez realizację, aż po najdłuższe i najbardziej kosztowe stadium – użytkowanie i zarządzanie inwestycją.

Zastosowanie VR

Na etapie projektowym VR pozwala na szybką i intuicyjną analizę oraz weryfikację pierwszych założeń projektowych. Rzeczywistość wirtualna w połączeniu z bazą danych o inwestycji, umożliwia przeniesienie się do wnętrza projektowanego obiektu i obejrzenie go z perspektywy przyszłego użytkownika. Szybka analiza wielu wariantów ułatwia wybranie najlepszej wersji i uniknięcie wielu błędów podczas kolejnych etapów realizacji. Nowoczesne narzędzia projektowe pozwalają nawet na wielobranżową koordynację przy pomocy okularów VR, tabletów, czy smartfonów.


Korzyści dla inwestora

Korzystanie z nowoczesnych technologii informatycznych stwarza szereg nowych możliwości poprawienia wizerunku firmy, ułatwienia kontaktu z klientami oraz zarządzania obiektem. Rzeczywistość wirtualna sprawdzi się zarówno w branży medycznej, lotniczej, wojskowej, turystycznej, jak i edukacyjnej.

VR wciąż się rozwija i powoli staje się standardem w zakresie przekazywania treści wizualnych. Wykorzystywany do szkoleń, działań marketingowych oraz handlowych, podnosi jakość prezentacji i oferty, jednocześnie kreując wizerunek firmy podążającej za trendami globalnymi oraz dostosowującej się do aktualnych, obowiązujących na rynku nurtów technologicznych.

Coraz częściej model BIM jest wykorzystywany jako interesujący materiał audiowizualny przy przeprowadzaniu konsultacji społecznych. Wizualizacje 360°oraz animacje 3D są łatwiej przyswajalne i skuteczniej komunikują wizje projektantów, co znacznie usprawnia i uatrakcyjnia proces konsultacji. VR sprawdza się jako narzędzie promocyjne i marketingowe.